Projektowanie logo dla swojej restauracji – ważne kroki

Założenie firmy działającej w branży gastronomicznej wiąże się z wieloma wyzwaniami. Poza aspektami lokalowymi czy stworzeniem biznesplanu bardzo ważna jest kwestia identyfikacji wizualnej. Nowa marka na rynku powinna jak najszybciej stać się rozpoznawalna, dlatego też należy wymyślić nazwę restauracji oraz zaprojektować logo. Te dwa elementy będą wyróżniać firmę na tle konkurencji i wpłyną na zaangażowanie klientów.

Logo restauracji – od czego zacząć?

Pomysł na logo jest zdecydowanie najbardziej istotnym etapem projektu, bo bez dobrego pomysłu powstanie coś odtwórczego i banalnego, zwłaszcza obecnie, gdy ilość różnych marek na rynku jest bardzo duża. Można zacząć planować proste logo lub coś bardziej skomplikowanego, oczywiście w ramach wytycznych dotyczących tego typu grafik. To ważne, bo mająca efektowne logo restauracja automatycznie staje się łatwiej rozpoznawalna przez potencjalnych klientów. Pomocny może okazać się szablon, warto też zapoznać się z logotypami innych znanych marek, by uniknąć powielania pomysłów i realizacji.

Dobre logo powinno być mało skomplikowane, ale wyraziste i wywołujące skojarzenia zarówno z branżą, jak i z np. charakterystycznymi cechami restauracji. Z tych powodów zaprojektowanie logo nie jest zbyt łatwe, ale jak najbardziej może się udać. Należy dobrać czcionkę, wybrać ewentualne obrazy do przetworzenia w prostą formę, dołączyć nazwę firmy, jeśli ma ona się znaleźć w znaku. W obszarze takiej grafiki nie ma zbyt dużo miejsca, dlatego nie korzysta się ze zbyt skomplikowanych elementów. Dobrze jest, jeśli można przedstawić je w formie ikony, za pomocą kształtów geometrycznych wpisanych jeden w drugi. Czasami firma posługuje się kilkoma wersjami logo, niektóre są bardzo proste, inne rozbudowane; są wersje czarno-białe i kolorowe.

Logo restauracji – samodzielne projektowanie czy pomoc grafika?

Projektując logo restauracji można zdecydować się na samodzielną pracę od początku do końca. Wymaga to jednak pewnych zdolności graficznych oraz umiejętności obsługi programów do grafiki wektorowej. Wykonanie swojego logo od podstaw jest na pewno bardzo satysfakcjonujące, ale nie każdy poradzi sobie z tym zadaniem lub zwyczajnie nie znajdzie czasu. W takim przypadku są dwa rozwiązania: zlecenie wdrożenia projektu (np. na etapie szkicu) profesjonalnym grafikom lub w ogóle zlecenie wykonania logo łącznie z jego zaprojektowaniem. W tej drugiej opcji projekt logo musi zostać zaakceptowany przez klienta, żeby można było przejść do dalszych etapów. Wykonawca z reguły przedstawia kilka różnych wersji logo, modyfikując krój pisma, dobierając odpowiednie ikony itd. aż do uzyskania zadowalającej opcji. W ten sposób stworzone własne logo należy wykupić i później można korzystać z niego wszędzie tam, gdzie jest to konieczne, np. na wizytówkach, na szyldzie, banerach reklamowych itd.

Alternatywną opcją jest użycie dostępnych narzędzi pozwalających na zautomatyzowanie pracy. To dobre rozwiązanie dla osób, które mają pomysł, ale nie posiadają umiejętności graficznych a niekoniecznie chcą zlecać usługę (powody finansowe lub inne). Można wtedy użyć kreatora i w kilku prostych krokach skonstruować logotyp. Co prawda kreatory to dość ograniczone narzędzia i ciężko z ich pomocą stworzyć idealne logo, ale są stale unowocześniane i uzyskują coraz lepsze wyniki. Można też wykorzystać rezultaty ich pracy i przyspieszyć projektowanie logo, szczególnie jeśli samodzielne próby nie są zadowalające. Kreator może dobrać pasujące czcionki czy też wytworzyć znak graficzny odpowiadający typowi restauracji, np. fast food.

Author: kuchenny-swiat.pl